Möjligheternas Oskarshamn

Möjligheternas Oskarshamn

onsdag 28 maj 2014

Kollektivtrafiken


Under 2017/18 kommer Kalmar län ha passerat 10 miljoner resor med kollektivtrafiken. Vi har just nu passerat 8 miljoner resor. All erfarenheter tyder på ett fortsatt starkt resande med trafikupplägget med styv tidtabell ( när bussarna avgår samma klockslag typ 7.02, 8.02 osv) och stråktrafik typ Oskarshamn-Kalmar, Västervik-Hultsfred.

Som jämförelse har hela Öresundstågssystemet 25 miljoner resor varav 11 miljoner passerar Öresundsbron. Snittresan i Öresundstågssystemet är runt 6 mil.
Landstinget har valt att satsa på en utbyggd kollektivtrafik för att stimulera jobben i färre arbetsmarknadsregioner. Vi ser det nya trafikupplägget med stråket Oskarshamn-Kalmar hur jobb och utbildning mår väl av täta och snabba förbindelser.

En av utmaningarna är att utifrån varje kommuns förutsättningar skapa en närtrafik som ska ge möjlighet för många av länets invånare att åka kollektivt. Nu görs olika projekt i t.ex Kristdala för att komplettera den linjelagda trafiken. Det är ibland svårt att skilja på närtrafik och färdtjänst då små fordon används och i många fall samma fordon. En grupp som snabb insåg fördelen är skolungdomar som med närtrafiken kan slippa onödig vänta på tidigare linjelagd trafik. Vad är inte en sovmorgon värd i 14 års åldern?

En ständig frågeställning är hur Oskarshamn ska få ett rimligt resande till Stockholm. Äen med den tidiga avgången med tåget 05.30 så nås inte Stockholm förrän runt 11. För många är den enda möjligheten att ta bilen till Norrköping och sedan SJ:s snabbtåg t.ex 08.24 för att vara i Stockholm 9.41. Många tycker kanske : är jag väl i Norrköping kan jag väl ta bilen ända till Stockholm? Idag finns inget riktigt bra alternativ. En möjlighet är att ordna snabbussar till Norrköping och koppla till snabbtåg eller flygbussar till Kalmar. Vi behöver ägna tid och kraft för att hitta bra lösningar. Idag finns naturligtsvis direktbussarna till Stockholm men har svårt att locka till resor över dagen.


Till sist läste jag Torsten Strömbergs krönika där nu Peter Wretlund har hittat närtrafiken mellan Mysingsö och järnvägsstationen. Bra Peter .

Ulf Nilsson (S)

1 kommentar:

  1. Du skriver "Vi behöver ägna tid och kraft för att hitta bra lösningar"
    Hur mycket mer tid behöver du? Det är väl tio år nu som du har haft högsta position?

    SvaraRadera