Möjligheternas Oskarshamn

Möjligheternas Oskarshamn

torsdag 8 maj 2014

Varje människa är en unik individ och inte bara en del av en grupp.

Jag kan inte acceptera att vi bedömer människor efter vilken grupp vi tillhör, t ex nationalitet, religion, kön, ålder, sexuell läggning eller hudfärg. För mig är det så självklart att varje människa är en enskild och unik individ och ska bedömas därefter.

Vi har alla ett namn t ex Muhammed, Ronaldo, Mike, Stina eller Fadime och då ska vi anses vara en individ med det namnet och inte en i gruppen av amerikaner, muslimer, homosexuella, kön eller mörkhyade.

Jag heter Mona och är Mona i första hand och inte bara svensk, ateist, pensionär, vit eller kvinna. Jag ska inte behöva ta ansvar för vad andra svenskar eller vita gör bara för att jag råkar tillhöra den gruppen. Därför måste jag också acceptera att detsamma måste gälla även Muhammed, som råkar vara född i ett annat land med en mörkare hudfärg, att han också är en individ i första hand och inte en del i en grupp.

För mig är det så självklart att alla människor har samma värde och ska behandlas lika och ingen ska straffas/bedömas för vad andra gör eller har gjort!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar