Möjligheternas Oskarshamn

Möjligheternas Oskarshamn

fredag 7 mars 2014

Kl. 15.54

Klockan är nu 15:54 och idag slutar jag 17:00, men vet ni vad? Jag kommer få jobba gratis resterande tiden. Det är inte JÄMLIK lön.

Fast å andra sidan, vi kommer att bli JÄMLIKA om sisådär 120 år enligt Statistiska Centralbyrån(SCB). Ta en titt in på deras hemsidan, mycket intressant läsning. 

Jag får ett besök av en medlem, som vill ha hjälp att anmäla sin arbetsskada. Personen visar sin skada och jag inser ganska snabbt att det troligtvis kommer bli ett bestående ärr. I sådana här lägen är jag evigt tacksam att vi i den fackliga organisationen jobbar för kollektivavtalen och dess innehåll. LOs medlemmar är skyddade!! Visst har väl din arbetsgivare ett kollektivavtal?

Idag är vi för dåliga på att ansöka om ersättning från AFA. Vår försäkring som företaget har tecknat genom kollektivavtalet, därför får arbetsgivarna i Sverige återbetalning på flera MILJADER kronor som är avsatta för oss som är anställda.
Det finns ingen anledning att vänta över 120 år innan vi blir jämlika i lönen. Oavsett om du är tjej, kille, kvinna, man, ung eller gammal så SKA vi ha lika lön för lika arbete.
Nu ska jag själv anmäla min skada på min fot och knä som jag orsakat på fritiden, vi inom
IF Metall har en gratis olycksfall försäkring från Folksam som ingår i vår medlemsavgift.

Akta er för rullgruset på asfalten, det gjorde inte jag ;)

Thina Andersson

Kvinnlig IF Metallare som är Socialdemokrat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar